INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Augustyn Mirys      Autoportret Augustyna Mirysa.

Augustyn Mirys  

 
 
1700-08-01 - 1790-03-08
 
Biogram został opublikowany w 1976 r. w XXI tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Mirys Augustyn (1700–1790), malarz. Ur. 1 VIII we Francji, był synem emigranta, szlachcica szkockiego; przez współczesnych uważany za Francuza, posługiwał się skażonym językiem francuskim. Informacje życiorysowe są nieliczne i niepewne. W literaturze bywa nazywany Sylwestrem lub Sylwestrem Augustem, co nie znajduje źródłowego uzasadnienia. Podobno w Paryżu spędził młodość i uzyskał wykształcenie artystyczne, jakoby nagrodzone złotym medalem i członkostwem Akademii. Na dalsze studia przeniósł się do Włoch, gdzie papież miał go odznaczyć Orderem Złotej Ostrogi. W Rzymie był malarzem ambasadora Francji B.H. de Beauvillier ks. de Saint-Aignan. Z r. 1729 pochodzi pierwszy znany olejny portret młodej Włoszki, uczennicy, a następnie żony M-a. W obawie o jej wierność miał M. opuścić Włochy i przenieść się do Polski; pozostawał wówczas na służbie Jana Stanisława Jabłonowskiego (całe życie trzymał się pańskich klamek). W Polsce przeżył początkowo okres awanturniczy, połączony z więzieniem i ukrywaniem się, następnie «spędził dłuższy czas w Gdańsku, gdzie… pozostawił wiele swych dzieł». Należał do nich być może portret matki króla Konstancji Poniatowskiej z synkiem (własność Muz. Narod. w W.). Co najmniej od r. 1740 pozostawał na usługach Sapiehów, w r. 1746 notowany u nich w Nadwórnej. Powstały wówczas portrety Sapiehów i Cetnerów, także świetne wizerunki dzieci (m.in. Ignacego Cetnera, z r. 1740, Muz. w Łańcucie). W l. 1749–50 malował, zapewne w Dubiecku, portrety Jana Bożego i Anny ze Starzechowskich Krasickich (oba w Muz. Narod. w W.) oraz Ignacego Krasickiego. Przed r. 1750 M. związał się też z dworem hetmana Jana Klemensa Branickiego (zapewne w Tyczynie) i wciągnięty został na listę płac w stopniu kapitana. Może na l. 1750–2 i dalsze przypada służba u marszałka Franciszka Bielińskiego, szczególnie aktywna w r. 1754.

Co najmniej od r. 1752 M. był na stałych usługach Branickich, z biegiem czasu zyskując całkowite oparcie w mecenacie hetmana i jego żony Izabeli z Poniatowskich. Początkowo pracował w Warszawie i malował dla pałacu przy ul. Podwale, coraz ściślej łączyły go jednak związki z Białymstokiem. Przed r. 1760 przeniósł się tam na stałe, otrzymał specjalnie wybudowaną pracownię i zyskał poważną pozycję na dworze. Skupił w swych rękach całokształt potrzeb Branickiego w zakresie malarstwa, od miniatur na tabakierki po wielkie kompozycje historyczne i ołtarzowe oraz malowidła ścienne. Projektował też okazjonalne prace rzeźbiarskie i dekoratorskie (w r. 1776 modelował rzeźby do «castrum doloris» hetmana Branickiego). W r. 1760 namalował sześć zachowanych obrazów do ołtarzy kościoła w Tyczynie, wcześniej – malowidła ścienne w kaplicy pałacu białostockiego. W l. 1762–3 M. zdobił pałacyk w Choroszczy. Wykonywał – przede wszystkim dla Białegostoku – kompozycje historyczne i mitologiczne, malowidła o charakterze dekoracyjnym, jego głównym polem działania były jednak portrety, wśród nich wielokrotnie malowane wizerunki obojga Branickich. Wprost obsesyjnie powtarzał też na przestrzeni wielu lat to samo ujęcie własnej twarzy o wydatnym profilu i ostrym, skośnym spojrzeniu. Dla Izabeli Branickiej namalował ok. r. 1783 cztery obrazy do kościoła w Bielsku Podlaskim, także świątynie w Białymstoku, Tykocinie, Choroszczy, Wysokim Mazowieckim i Szczytach (?) przechowały dzieła M-a. Pracował w głównej mierze dla hetmana Branickiego, a następnie wdowy po nim; ale malował także dla swych dawnych mecenasów: Ignacego Krasickiego i Ignacego Sapiehy, a w r. 1772 portretował młodego Kajetana Węgierskiego (Muz. Narod. W Kr.). W Lidzbarku przebywał w l. 1774 i 1776, w r. 1777 dostarczył Krasickiemu 23 obrazy swego pędzla, korespondował z poetą. O szerokości jego zainteresowań i skali możliwości świadczyły też prace, jakie wykonywał dla teatru hetmańskiego w Białymstoku.

M. był bardzo płodny i czynny do późnej starości; pod koniec życia, gdy jego umysł w znacznym stopniu utracił swą jasność, odczuwał potrzebę bezustannego zapisywania swych uwag i myśli. Doszedł do pewnej zamożności, w Białymstoku posiadał nieruchomość. Zabiegał nie tylko o dobra materialne, ale (w r. 1776) także o indygenat dla siebie i swych dzieci; starania jego wspierała Izabela Branicka, siostra króla. Stanisław August życzliwym okiem śledził życie i twórczość malarza, miał w swej galerii m.in. jego Autoportret, w r. 1773 obdarował starego artystę złotym medalem z łańcuchem i pierścieniem, jego syna wyróżnił baronatem, po śmierci M-a nabył pozostałe rysunki i grafikę, która M-owi służyła pomocą kompozycyjną. W r. 1788 M. spisał testament, zapisując cały swój ruchomy majątek towarzyszce swej starości, którą w aktach nazywał służącą. Zmarł 8 III 1790 w Nowym Mieście białostockim, pochowany został na cmentarzu unickim w Białymstoku. Z żony Apolonii Holsztyńskiej vel Olsztyńskiej pozostawił uzdolnionych artystycznie syna Sylwestra Dawida (zob.) i córkę Johannę Elżbietę, zamężną za chorążym lwowskim Franciszkiem Zawadzkim.

Twórczość M-a trudna jest do oceny; zaginęły jego kompozycje historyczne malowane dla Branickich w Białymstoku i Warszawie, a przypisywane mu liczne portrety wykazują nierówny poziom i rozmaite orientacje. Wyróżnienie dorobku własnego, oczyszczonego z obcych wtrętów, natrafia na trudności: M. dzieł swoich nigdy nie podpisywał, ani nie były współcześnie sztychowane. Brak również szkiców przygotowawczych. W świetle nielicznych obrazów pewnych M. rysuje nam się jako portrecista dworski, nawiązujący do miarodajnych wzorów francuskich. W pracach najlepszych wykazuje swobodę ruchu postaci, żywość wyrazu, skromność kompozycji, oszczędność rysunku, czasem nawet znaczną wrażliwość barwną (Portret I. Cetnera). Z czasem cechy te ustępowały miejsca pewnej sztywności i stępieniu. W obrazach religijnych odczuwa się wyraźnie korzystanie z podkładów graficznych. Umiał wiele, pracował z pomocnikami i uczniami, przekazując im nikły odblask swoich doświadczeń i umiejętności.

 

Wiele autoportretów: 3 z nich reprodukuje S. Szymański; – Rastawiecki, Słownik malarzów, II, III; Thieme–Becker, Lexikon d. Künstler, (Batowski Z.); Antoniewicz Bołoz J., Katalog wystawy sztuki polskiej od r. 1764–1886, Lw. 1894; Catalogue de tableaux… faisant partie de la succession du défunt Arch. de Gnesne Comte de Krasicki…, W. 1805; Malarstwo europejskie. Katalog zbiorów. (Muz. Narod. w W.) Cz. 1, W. 1967; Pamiątki po I. Krasickim na tle epoki. Katalog wystawy, Lw. 1935; Portrety osobistości polskich znajdujące się w… Wilanowie, W. 1967; Stary portret. Katalog wystawy, Kr. 1930; Wystawa „Portret polski” (Tow. Zachęty Sztuk Pięknych), W. 1926; Wystawa portretów kobiecych XVIII i XIX w., Kr. 1910; Zielińska T., Katalog tek Glinki, Cz. 1, W. 1969; – Chrościcki J. A., Pompa funebris, W. 1974; Chyczewska A., Marcello Bacciarelli 1731–1818, Wr. 1973; Dąbrowski S., Artyści dworscy XVIII w., „Biul. Hist. Sztuki” 1937 nr 3/4 s. 341–3; Lukomskij G., Bielostokskij dvorec, „Starye Gody” 1915 nr 3/4 s. 8, 14, 27; Łopaciński E., Spuścizna J. J. Plerscha, „Biul. Hist. Sztuki” 1949 nr 3/4s. 400; Mańkowski T., Galeria Stanisława Augusta, Lw. 1932; Obłąk J., Materiały do działalności kulturalnej I. Krasickiego. O stosunku do sztuki i zbiorach artystycznych, Studia Pomorskie, Wr. 1957 II; Romer A., Komunikat o zbiorze obrazów w Rosi, „Spraw. Kom. Hist. Sztuki AU” T. 4: 1888 s. LIII; Ryszkiewicz A., Polski portret zbiorowy, Wr. 1961; tenże, Zbieracze i obrazy, W. 1972; Szymański S., Antoni Joann Herliczka, czeski malarz XVIII st. w Białymstoku, „Roczn. Białostocki” T. 3: 1962; tenże, Sylwester August Mirys, Wr. 1964; tenże, Uwagi malarza białostockiego S.A. Mirysa o medycynie, „Roczn. Białostocki” T. 3: 1962; Tatarkiewicz W., Rządy artystyczne Stanisława Augusta, W. 1919; Walicki M., Tomkiewicz W., Ryszkiewicz A., Malarstwo polskie. Manieryzm, barok, W. 1971; – Bernacki L., Materiały do życiorysu i twórczości I. Krasickiego, „Pam. Liter.” 1931 z 1, 4; Korespondencja I. Krasickiego, Wr. 1958; Polska stanisławowska w oczach cudzoziemców, W. 1963; – „Ziemia” 1937 nr 9/10 s. 224: – Arch. PAN.: Teki Z. Batowskiego 1q, 9q, 19q, 22q; B. Ossol.: rkp. 9828 III; Ośrodek Dok. Zabytków w W.: Teki Jana Glinki.

Andrzej Ryszkiewicz

 

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.